Om Kunden
Stiftelsen Norsk Rikstoto (NR) er en norsk stiftelse som ble opprettet 24. september 1982 av Det Norske Travselskap og Norsk Galopp. Stiftelsen har tillatelse fra staten til å tilby pengespill på hest. Ansvarlig spill er kjernen i samfunnsoppdraget til NR. Som en av to lovlige enerettsaktører i det norske pengespillmarkedet, skal NR først og fremst legge til rette for et ansvarlig spilltilbud og forebygge negative konsekvenser av pengespill. Overskuddet som skapes, bidrar til å støtte hestehold, hestesport og hesteavl i Norge. Alle utdelinger fra NR skal komme fra det vi kaller sunne penger. Med sunne penger mener NR at pengene ikke skal stamme fra problematisk spill eller økonomisk kriminalitet. NR har lagt ned et stort arbeid og bruker betydelige ressurser på å utvikle prosedyrer og verktøy som gjør at spill på hest skjer i trygge rammer for spillerne.
Anskaffelsens formål og omfang
Norsk Rikstoto søker midlertidig bistand i form av en interim leder av et område i Norsk Rikstoto. Nåværende leder skal ut i permisjon over nyåret.
Rollen innebærer helhetlig ansvar for fire avdelinger som i 2024 ble slått sammen til ett område som dekker den operasjonelle driften for Norsk Rikstoto. Området omfatter kontaktsenteret, operasjon av det daglige spilltilbudet, systemansvar for selskapets kjernesystemer, samt IT-Drift. Interim leder skal ha ansvar for å følge opp lederne for hver av disse avdelingene, og sikre at de får tydelig retning, struktur og støtte i sitt arbeid. Dette inkluderer både personalledelse og lederutvikling, med fokus på å gjøre lederne mer profesjonelle og selvdrevne i sine roller.
En del av rollen omfatter IT-drift, med mål om å forenkle og tydeliggjøre feilhåndteringsprosesser på tvers av selskapet. Interim leder skal aktivt bidra til å utvikle hvordan Norsk Rikstoto arbeider med feilhåndtering, vakt- og operative planer, og sikre effektiv fordeling av oppgaver i henhold til naturlige ansvarsområder.
Selskapet har tatt i bruk et moderne, skybasert verktøy for Incident Management i Slack, og det er ønskelig at interim leder også videreutvikler prosessene knyttet til dette. Selskapet er i prosess med å modernisere sitt driftsmiljø til skybaserte løsninger, nettverk, infrastruktur og IT-hardware i forbindelse med valg av ny driftsleverandør. Interim leder må delta, veilede og bistå ansatte i prioriteringer.
Kvalifikasjoner
Det er ønskelig med erfaring innen cloud og endringsledelse innen dette, særlig Microsoft.
Videre er det en fordel med kjennskap til automatisering og bruk av AI innen relevante områder som IT-support og kundesenter, gjerne med verktøy som ChatGPT, Claude, Databutton eller lignende. Kandidaten bør ha evne til å veilede og utfordre andre til å arbeide mer profesjonelt og strukturert.
Kandidaten bør ha inngående IT-forståelse (Azure), kontraktsforståelse og kjennskap til moderne tilnærminger til IT-drift.
God erfaring innen personalledelse og dokumentert erfaring med endringsledelse er ønskelig. Evne til å skape struktur, bygge tillit og drive samarbeid på tvers av avdelinger er avgjørende for å lykkes i rollen.
Personlig interesse for ansvarlig pengespill og sport er også positivt i denne rollen, da man området ofte er i front i dialog med kunder og sporten i forbindelse med avvikling av løp.
Oppstart: i perioden mellom 15.10.2025 til 15.11.2025
Varighet og omfang: 100% frem til 30.09.2026, opsjon på ytterligere 3 måneder
Søknad med CV, utfylt matrise og ønsket timepris kan sendes på mail til kontakt@apeople.no
Kompetanse:
Interim Ledelse
IT-drift
Incident Management
Roller:
Interim Leder Operations
Vedlegg:
Arbeidssted
Hybrid
Oppstart
15 november, 2025
Søknadsfrist:
2 oktober, 2025
Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.