Om kunden
Norsk helsenett SF (NHN) er et statsforetak etablert og eid av Helse- og omsorgsdepartementet. Norsk helsenett SF har som nasjonal tjenesteleverandør en sentral rolle i arbeidet med å nå målene for digitalisering i helse- og omsorgssektoren. NHN har ansvaret for de nasjonale e-helseløsningene (bl.a. Grunndata, E-resept, Kjernejournal, Helsenorge, Helseid), og skal levere gode og trygge digitale tjenester og infrastruktur i helse- og omsorgssektoren. Løsningene er sentrale for et effektivt og velfungerende helsetilbud i Norge og tilbys til innbyggere og helsepersonell.
Divisjon Samhandlingsplattform realiserer samhandlingsplattformen i helsesektoren. Plattformen består av samhandlingstjenester som muliggjør digital kommunikasjon mellom aktører i helsesektoren, samt informasjonstjenester der aktører i helsesektoren konsumerer data fra flere ulike API’er som vi tilgjengeliggjør. Vi implementerer en hendelses-orientert arkitektur, der data inn til samhandlingsplattformen betraktes som hendelser som publiseres videre ut til de informasjonstjenestene som har behov for disse hendelsene.
Samhandlingsplattformen realiseres av ulike leveranseteam som har ansvar for ulike deler av plattformen. Leveranseteamene er autonome, hvilket innebærer at de har kompetanse og kapasitet til å ivareta design, utvikling, test og forvaltning av de applikasjonene de har ansvar for. Applikasjonene skal kjøres i kontainere på NHNs private sky plattform. NHNs private sky realiseres via Vmware Cloud Foundation, og vi benytter vmware tanzu Kubernetes som orkestreringsplattform. Divisjon Samhandlingsplattform i NHN består av over 200 fast ansatte utviklere og innleide konsulenter som har ansvar for det meste av API’er og informasjonsdata som vi tilbyr til helsesektoren. Det stilles høye krav til robusthet, ytelse, sikkerhet og tilgjengelighet, og vi praktiserer smidig utvikling for alle leveranseteam, basert på Large Scale Scrum (LESS, https://less.works/).
Bakgrunn for bistanden
Team Nilar har ansvar for å designe, implementere og forvalte tjenestene pasientens prøvesvar og pasientens rekvisisjoner. Pasientens prøvesvar har som formål å tilgjengeliggjøre alle medisinske prøvesvar for innbygger selv og for alt helsepersonell som har behov for å behandle innbygger. Det er gjort undersøkelser som indikerer at tilgjengeliggjøring av prøvesvar gir betydelige besparelser både økonomisk og tidsmessig, og etablering av denne tjenesten er et høyt prioritert politisk ambisjon for 2025.
Pasientens rekvisisjoner har som formål å etablere et nasjonalt «rekvisisjonshotell», dvs en digital løsning der rekvirering av laboratorie- og radiologitjenester kan lagres, slik at det er digitalt tilgjengelig for pasienten selv (via helsenorge.no) og for enhver prøvetaker som pasienten måtte oppsøke. En slik digital løsning vil også gi betydelige samfunnsøkonomiske besparelser i form av mindre tid til rekvirering og prøvetaking, samt at pasienten har bedre oversikt over hvilke prøver som skal tas og i mindre grad «glemmer» å ta prøvene.
Bistanden som skal utføres
Tjenestene etableres og forvaltes av et utviklingsteam pr i dag bestående av 5 utviklere. Vi ønsker nå å utvide dette teamet med en ekstra utvikler.
Tjenestene bygges som mikrotjenester i .Net Core som kjører i kontainere i Kubernetes cluster i NHNs private sky. Det er behov for å designe og implementere en første pilot av pasientens rekvisisjoner, samt videreutvikle pasientens prøvesvar med tilleggsfunksjonalitet, bl.a. tilgjengeliggjøre vedlegg til svarrapporter, samt bedre ivaretakelse av personvernsrettigheter.
Det kan tilkomme andre arbeidsoppgaver underveis i utførelsen av bistanden. Kunden kan også benytte konsulenten i andre prosjekter dersom Kunden anser dette hensiktsmessig.
Tilbudet kan leveres for følgende stillingsnivåer:
Konsulent (3-7 års erfaring)
Seniorkonsulent (8+ års erfaring)
Ekspert (uavhengig av antall år)
Varighet: 31.12.2025. Kunden har opsjon på 6 måneder x 4 (tom. 31.12.2027)
Bistanden skal utføres: Fra kundens lokaler i Trondheim. Noe bruk av hjemmekontor kan innvilges etter avtale med teamet.
Absolutte krav til kompetanse
Tilbudt konsulent må ha god kompetanse på og minimum 3 års relevant erfaring med .NET Core.
Tilbudt konsulent må ha dokumentert erfaring med utvikling av REST-baserte API.
Tilbudt konsulent må ha gode kommunikasjonsegenskaper, både muntlig og skriftlig på norsk og engelsk.
Tilbudt konsulent må ha dokumentert erfaring fra utvikling i team basert på smidige prinsipper.
Ønskelig kompetanse og erfaring
Tilbudt konsulent bør ha god kunnskap om og erfaring med Docker kontainere og deploy på Kubernetes orkestreringsplattform.
Tilbudt konsulent bør ha erfaring fra tilsvarende oppdrag/leveranser.
Tilbudt konsulent bør ha evnen til å løse komplekse problemstillinger og systematisk jobbing, selvgående og være flink med mennesker, engasjert og nysgjerrig, være åpen og like å samarbeide med andre og trives med teamarbeid.
Tilbudt konsulent bør ha erfaring med FHIR som er en internasjonal standard for utveksling av helseinformasjon.
Tilbudt konsulent bør ha kompetanse på og erfaring med Apache Kafka.
Tilbudt konsulent bør ha kompetanse på og erfaring med sikring av informasjonstjenester (OWASP, OAuth, o.l.).
Vennligst send over CV, utfylt kompetansematrise (vedlagt), timespris og tilgjengelighet.
Kompetanse:
.NET Core
Docker
Kubernetes
Roller:
Utvikler
Vedlegg:
Arbeidssted
Hybrid
Oppstart
2 juni, 2025
Søknadsfrist:
9 mai, 2025
Du kan enten sende søknaden direkte på mail til kontakt@apeople.no, eller klikke under for å fylle ut skjema.